איך להתמודד עם עומס חום
איך להתמודד עם עומס חום
08/04/21

איך להתמודד עם עומס חום

ישראל נחשבת מדינה חמה, אך יש ימים חמים במיוחד. בתקופת הקיץ ובעונות המעבר, יש סכנה מוגברת בשל עליית הטמפרטורות והעלייה בלחות, במיוחד בימים שבהם יש גל חום. כולנו יודעים איך להתגונן מפני ימי החורף הקרים, אך גם בימי הקיץ אנו חשופים לסכנות רבות העלולות להסתיים בנזק גופני, בנכות ואפילו במוות.

מאילו סכנות יש לחשוש בימי הקיץ החמים?

הגוף עלול לסבול מפגיעות חום בדרגות שונות, אך הפגיעות החמורות הן מכת חום ותשישות. מכת חום זוהי הפגיעה הבריאותית החמורה ביותר בתנאי חום. במצב רגיל כשהטמפרטורה עולה, הגוף מצליח לקרר את עצמו באמצעות הזעה ומונע את עליית חום הגוף. במזג אוויר חם ולח במיוחד, הזיעה אינה מתאדה במהירות והגוף לא מצליח להתקרר.

זהו מצב קלאסי שבו עלולה להתפתח מכת חום, מנגנון ההזעה אינו יעיל וטמפרטורת הגוף עולה במהירות, אפילו תוך רבע שעה, לעתים אפילו עד לארבעים ואחת מעלות. בעת מכת חום עלולה להיות פגיעה במערכות חיוניות בגוף, פגיעה במערכת העצבים, הכרה מעורפלת, בלבול והתכווצויות. אם לא יקבל הנפגע טיפול מיידי הוא עלול לסבול מנכות תמידית ואפילו למות.

אנשים בגיל מבוגר, חולים במחלות כלי דם ולב, אנשים הסובלים מהשמנת יתר, מטופלים בתרופות מסוימות, חולים במחלות כרוניות ועוד נכללים בקבוצת הסיכון, יש להם סיכויים גבוהים לפתח מכת חום. מה עושים? יש להזעיק עזרה ולהעביר את הנפגעים כמה שיותר מהר לבית חולים. עד להגעת העזרה יש למקם את הנפגע במקום קריר ומוצל ולקרר את גופו באמצעים שונים כמו למשל עם מגבות רטובות ועוד.

אין לתת לנפגע לשתות! הטיפול בנוזלים ייעשה רק דרך הווריד על ידי הצוות הרפואי. תשישות חום מסוכנת פחות ממכת חום, אך היא עלולה לפגוע באנשים מבוגרים, באנשים הסובלים מלחץ דם גבוה או בכל מי שעושה פעילות גופנית, לגרום להם נזק גופני, לעתים בלתי הפיך.

הסימנים לתשישות חום הם הזעה מרובה, כאבי שרירים, עייפות, חולשה סחרחורת כאבי ראש בחילות, הקאות, דופק מהיר, נשימות שטחיות ומהירות ועוד. מה עושים? חשוב לנוח במקום קריר ומוצל ולשחרר בגדים לוחצים. יש לשתות מים בלגימות קטנות ולעקוב אחרי המצב. אם חלה הידרדרות או החמרה, הקאות, בלבול, ירידה בערנות ועוד, יש לפנות מיד לעזרה רפואית.

איך ליצור סביבה קרה ונעימה בימי הקיץ הלוהטים?

בשעות השיא של החום מומלץ לשהות בסביבה ממוזגת וקרירה. אם אין לכם מזגן בבית, כדאי להגיף את התריסים כדי לצמצם את חדירת קרני השמש. אל תשכחו להשאיר פתחי אוורור, רצוי לפתוח חלון שיש בו מעבר של אוויר.
חשוב ללבוש בגדים בהירים, קלילים ואווריריים.
רחצה במים קרים בשעות החום עוזרת לקרר את הגוף.
כדאי לצמצם את הפעילות הגופנית בשעות השיא של החום, בין אחת עשרה בצהריים ועד שלוש אחרי הצהריים.
אם אתם חייבים לצאת החוצה, שימו קרם הגנה, חבשו כובע ואל תשכחו משקפי שמש.
שתו הרבה נוזלים, רצוי מים. משקאות מתוקים וקפאין מייבשים את הגוף, רצוי להימנע מהם.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן