בטיחות תעסוקתית בענף הבנייה
בטיחות תעסוקתית בענף הבנייה
10/17/20

בטיחות תעסוקתית בענף הבנייה

ענף הבנייה נחשב לאחד הענפים המועדים לתאונות עבודה ולמחלות מקצוע. מחצית ממספר תאונות העבודה הקטלניות מתרחשות בענף הבנייה, כאשר הנפילה מגובה היא הגורם המרכזי לתאונות העבודה.

בשנת 2013 נהרגו חמישים ושישה פועלים בתאונות עבודה, שלושים ושניים מתוכם נהרגו בתאונות בנייה. באוגוסט 2014 נכנסו לתוקפן תקנות חדשות שנועדו לעשות סדר בנושא הבטיחות בעבודה ולנסות לצמצם עד כמה שאפשר את מספר תאונות העבודה, בעיקר בענף הבנייה.

תקנות הבטיחות החדשות – מבט על ענף הבנייה

ורדה אדוארס, ראשת מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ומפקחת ראשית במשרד הכלכלה, טוענת כי לא בכל מקרה שבו מתרחשת תאונת עבודה יש ברקע עברה של רשלנות, אך במקרים רבים כאשר חוקרים ובודקים את הגורמים לתאונה, מגלים כי היה שם משהו שעבד בניגוד לתקנות.

תקנות הבטיחות אשר נכנסו לתוקף באוגוסט 2014 מחייבות את החברות לכתוב תוכנית לניהול הבטיחות. את התוכנית יש לכתוב בעשרה פרקים כאשר בכל פרק יש מטלה אחרת. כתיבת התוכנית מטילה על בעל העסק, טוענת אדוארס, לקבוע את מדיניות הבטיחות, לפרסם אותה, לבצע סקר סיכונים ולקבוע את רמת הסיכון הקבילה ולעמוד בה. הרעיון מאחורי כתיבת התקנות הוא שתוכנית כתובה מחייבת את החברה להקדיש מחשבה על נושא הבטיחות בעבודה וחושפת את החברה לתביעה אם לא תפעל בהתאם לתוכנית. הפרק החשוב ביותר בתוכנית הוא ניהול סיכונים.

יש להעריך את גורמי הסיכון ולבנות בקרות שיפחיתו את הסיכונים

בהתאחדות הקבלנים נערכים לסייע לחברות הבנייה לעמוד בתקנות החדשות. מר נתן חילו, מנהל האגף הטכני בהתאחדות הקבלנים ומהנדס בהשכלתו, מדווח כי בקרוב ייפתח קורס בטיחות למנהלי עבודה ומנהלי פרויקטים.

את תוכנית הבטיחות, מדגיש מר חילו, כותב ממונה הבטיחות בהתאם לנתונים שמספק לו מנהל העבודה בחברת הבנייה. ממונה הבטיחות הוא גם האחראי לביצוע וליישום התוכנית.

הבעיה המרכזית היא, לדברי מר חילו, מחסור בממוני בטיחות ובאכיפה ופיקוח על תקנות הבטיחות בענף הבנייה. בכל רגע נתון יש יותר מעשרת אלפים אתרי בנייה ברחבי הארץ, החל מבניית וילה אחת ועד לבנייה של מגדלים רבי קומות. היעדר מפקחי בנייה וממוני בטיחות עלולים ליתר את התקנות ולהביא, חלילה, להרוג הבא.

ענף הבנייה ומחלות המקצוע

החשיפה לאבק היא אחד הגורמים העיקריים להיווצרות מחלות מקצוע בענף הבנייה.
יש שלושה סוגים של אבק המסכנים את העובדים: אבק סליקה הנוצר בתהליכים מכאניים בחומרים מכילי סליקה כמו בטון, טיח או אבן חול. אבק עץ הנמצא בעבודות בנייה על בסיס עץ ואבק חומרים מינראליים הנמצא בחומרים כמו גבס, לוחות גבס מוכנים, גיר, דולמיט ועוד, חומרים שתכולת הסליקה בהם נמוכה.

אבק וחומרי בנייה מסוכנים נוספים עלולים לגרום למחלות מקצוע שונות כמו סרטן ריאות, סיליקוזיס, מחלות ריאה, אסתמה ועוד. לצערנו, כאשר רוב המחלות מתגלות הן כבר במצב של מחלות כרוניות.
הגורמים המאיצים את היווצרות המחלות הם עבודות בחללים סגורים, תדירות גבוהה של המטלה, יום אחרי יום, מטלות ופעילויות המערבות שימוש בכלים בעלי אנרגיה גבוהה.

כדי להימנע עד כמה שאפשר ממחלות אלו מומלץ להחליף חומר מסוכן בחומר בעל רמת סיכון נמוכה יותר, להשתמש בכלי עבודה בעלי אנרגיה ואגרסיביות נמוכה במקום בכלים בעלי אגרסיביות גבוהה, למשל, להעדיף חותך מפצל בלוקים על פני מסור דיסק לבלוקים, ולפזר את האבק במהלך העבודה באמצעות הרטבה במים או להצמיד יונק אוויר לכלי העבודה היוצרים אבק. רצוי גם להחליף את העובדים במטלה במהלך יום העבודה.

חשוב גם לצייד את העובדים בהגנה אישית נשימתית. את הציוד האישי יש להתאים לכל עובד ולהדריך את העובדים על אופן השימוש בציוד זה.

המידע הכלול במאמר זה – כללי ואינו מהווה תחליף לקבלת חוות דעת מקצועית. אף כי נעשה מאמץ למנוע אי דיוקים, ייתכן שנפלו במאמר טעויות. לפיכך השימוש במידע הכלול במאמר הינו על אחריותו הבלעדית של המשתמש ומוזי בוטון בטיחות ואיכות הסביבה בע"מ לא תהא אחראית בצורה כלשהי לתוכנו או לשימוש בו.

שתף:
וואטסאפ חייג אלינו צור קשר
Icon for fixed button לייעוץ עם מומחה
דילוג לתוכן